Serwis Infona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Są to wartości tekstowe, zapamiętywane przez przeglądarkę na urządzeniu użytkownika. Nasz serwis ma dostęp do tych wartości oraz wykorzystuje je do zapamiętania danych dotyczących użytkownika, takich jak np. ustawienia (typu widok ekranu, wybór języka interfejsu), zapamiętanie zalogowania. Korzystanie z serwisu Infona oznacza zgodę na zapis informacji i ich wykorzystanie dla celów korzytania z serwisu. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności oraz Regulaminie serwisu. Zamknięcie tego okienka potwierdza zapoznanie się z informacją o plikach cookies, akceptację polityki prywatności i regulaminu oraz sposobu wykorzystywania plików cookies w serwisie. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w swojej przeglądarce.
Ever since its first formulation in the 1970s the so called chaos theory has held great appeal for the humanities, philosophy and social sciences. Until the late 1990s many literary studies papers inspired by chaos theory included the observation that only time could tell whether the terminological transfer from physics and mathematics could provide the enrichment for the discipline and about the additional insight into literature gained by the adaptation of the scientific concepts. By now one can state that 'chaos-theoretical' literary studies have produced some insights into literature and many into the field of the literary studies. The adaptation of chaos theory by the literary studies can be seen as a gauge of self-reflection and -observation of the discipline. In presenting some similarities as well as differences between chaos theoretically influenced literary studies and the literary studies under the paradigm of constructivism, the author would like to demonstrate the mechanisms of cultural self-reflection and -assurance by means of the literary studies.