Celem artykułu jest przedstawienie aspektów prawnych oraz organizacyjnych współdziałania pododdziałów Policji oraz Sił Zbrojnych RP w działaniach kontrterrorystycznych w budynkach użyteczności publicznej. We współczesnym świecie coraz bardziej daje się zauważyć tendencję do wspierania przez wojsko zarówno organów cywilnych jak i innych służb mundurowych odpowiadających za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Regulacje prawne dotyczące tej materii znajdują się w bardzo wielu aktach prawnych, zarówno rangi ustawowej jak i rozporządzeniach. Działania konterrorystyczne wykonywane wspólnie przez funkcjonariuszy oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych RP oraz oddziałów i pododdziałów Policji (w tym w obiektach użyteczności publicznej), są możliwe na podstawie regulacji prawnych zawartych w trzech ustawach – o działaniach antyterrorystycznych, o policji oraz o stanie wyjątkowym. Każda z trzech omawianych ustaw wprowadza inne przesłanki pozwalające na użycie Sił Zbrojnych RP do pomocy Policji w działaniach związanych zaistnieniem przestępstwa o charakterze terrorystycznym. Istnieje też różny tryb podejmowania decyzji w tej sprawie. Z jednej strony nowe rozwiązania prawne wprowadzone przez ustawę o działaniach antyterrorystycznych oraz rozporządzenia porządkują system użycia Sił Zbrojnych RP do pomocy Policji. Z drugiej strony w praktyce, gdy należy podjąć bardzo szybkie działania kontrterrorystyczne, procedury te mogą okazać się zbyt formalistyczne. Brakuje też rozwiązań w sytuacji odwrotnej – kiedy i jak należy użyć pododdziałów Policji do pomocy Siłom Zbrojnym (np. w przypadku zajęcia przez terrorystów obiektu podległego Ministerstwu Obrony Narodowej). Z całą pewnością do sprawnego współdziałania Policji i Sił Zbrojnych RP potrzebne są też wspólne ćwiczenia obu formacji, których w obecnie brakuje.
In the article author presented issues of cooperation between Polish Armed Forces and Police in counter-terrorism activities in public buildings. In the modern world, there is a tendency to support the civil authorities as well as other uniformed services responsible for the internal security of the state by the Armed Forces. In Polish legal system regulations concerning this matter are in many legal acts. Joint actions of officers of the Armed Forces and the Police (including public utilities) are possible on the basis of legal regulations included in the three acts: The Act of antiterrorist actions, the Act of Police and The Act of state of emergency. Each of the three discussed laws introduces other premises allowing the use of the Polish Armed Forces to support the Police in antiterrorist activities. There are also different ways of making decisions. On the one hand the Act of antiterrorist actions has implemented clear rules with regard to cooperation between Polish Armed Forces and Police. On On the other hand, these procedures may be too formalistic. There are also no clear solutions in the opposite situation - when to use the Police to help the Armed Forces (for instance when terrorist occupation of a buildings belonging to the Ministry of National Defense).