W artykule prezentuję możliwości wspomagania kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci w wieku przedszkolnym. W analizach dotyczących rozwoju kompetencji społecznych czynnikiem uznawanym przez autorów za istotny są mechanizmy regulacji emocji umożliwiające rozpoznawanie emocji i kierowanie nimi w taki sposób, aby być zdolnym do zaspokajania swoich potrzeb i realizacji potencjału rozwojowego zgodnie z normami społecznymi oraz utrzymywania pozytywnych relacji z innymi. Z kolei badacze zajmujący się kompetencjami emocjonalnymi określają je w odniesieniu do otoczenia społecznego i podkreślają, że kontekstem funkcjonowania emocjonalnego są inni ludzie. Kompetencje w tym obszarze wiążą się z wymianą emocjonalną w relacjach z innymi. Rozważania dotyczące kompetencji emocjonalnych i społecznych są uzupełnione o aspekty związane z tworzeniem warunków i podejmowaniem działań związanych z kształtowaniem ich elementów składowych. Prezentowane w artykule metody są możliwe do wykorzystania zarówno w środowisku rodzinnym, jak i przedszkolnym, natomiast programy odnoszą się kompetencji emocjonalno-społecznych wspomaganych tylko w przedszkolu.