Współczesne statki powietrzne poruszające się z dużymi prędkościami i generujące odpowiednio wysokie obciążenia wymagają nawierzchni lotniskowych dobrze zaprojektowanych, prawidłowo wybudowanych i eksploatowanych. Czynniki te mają na celu zapewnić bezpieczeństwo przemieszczających się po nich statków powietrznych. Podstawowym rodzajem nawierzchni lotniskowych są nawierzchnie z betonu cementowego, które obecnie i w dalszej perspektywie czasowej będą podlegać dalszym modyfikacjom i zabiegom utrzymaniowym. W niniejszym referacie przedstawiono metody diagnozowania stanu technicznego nawierzchni lotniskowych, w tym m.in. sposób zbierania informacji o uszkodzeniach wraz z prezentacją uzyskanych wyników. Omówiono zagadnienie odporności betonów na działanie mrozu oraz chemicznych środków odladzających. Mrozoodporność jest jednym z istotnych parametrów decydujących o trwałości nawierzchni lotniskowych z betonu cementowego. Przedstawiono także mechanizmy działania wybranych preparatów do hydrofobizacji betonu oraz zbadano ich skuteczność w stosunku do betonów nawierzchniowych o różnym składzie.
Contemporary planes moving with high velocity and loads require well design, properly building and maintenance airfield pavements. The main objective of this factors is provide safety conditions for moving planes. The primary type of airfield pavements are airfield cement concrete pavements, which at present and shortly will be modified. The method of collection data to determine of airfield pavement condition through visual surveys is presented in the paper. The problem of concrete resistance for freezing-thawing and de-icing salts was discussed. This question is one of the most important parameters, which determines about durability of the airfield cement concrete pavements. The mechanisms of action selected hydrophobic agents are presented in the paper too. Their effectiveness were tested and compared to the different airfield cement pavement concretes taken from the existing constructions.