Mosty
Beton, szczególnie zbrojony, jest bardzo dobrym materiałem konstrukcyjnym. Świetnie sprawdza się w mostach. Naprężenia ściskające w konstrukcji przenosi beton, rozciągając stal. Dobra współpraca betonu i stali wynika przede wszystkim ze zbliżonych współczynników liniowej rozszerzalności termicznej betonu i stali. Dla betonu wynosi on 1 x 10-5/K, a dla stali 1,2 x 10-5/K.
W artykule omówiono główne usterki i uszkodzenia mostów betonowych. Autor przedstawia metody badań stosowane w diagnostyce tych mostów oraz podaje przykłady metod badań in situ betonu konstrukcyjnego.
W dzisiejszych czasach coraz większą wagę przywiązuje się do estetyki i walorów architektonicznych obiektów mostowych. Szczególnie wysokie wymagania estetyczne stawiane są obiektom miejskim, których wygląd decyduje często o wyrazie architektonicznym miasta lub jego dzielnicy.
Powstające w dzisiejszych czasach mosty i inne budowle wodne imponują nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, jednak w dalszym ciągu są też eksploatowane mocno przestarzałe konstrukcje wymagające przeglądów powyżej i poniżej linii wodnej.
Celem oceny istniejących mostów jest określenie ich aktualnej nośności i przydatności eksploatacyjnej z uwzględnieniem koniecznych napraw i wzmocnień lub podjęcie decyzji o wymianie obiektu. Metody oceny mostów i zastosowane kryteria oceny są szczególnie istotne dla starych mostów. W artykule przedstawiono ogólne zasady oraz reguły do prawidłowej i dokładnej oceny nośności obiektów mostowych.
19 października 2009 roku dopuszczono do ruchu nowy most podwieszony nad rzeką Suir w Irlandii. Most ten jest częścią obwodnicy miasta Waterford w południowej Irlandii. Generalnym wykonawcą mostu było konsorcjum o nazwie Waterford JV, stworzone przez partnerów DRAGADOS & BAM. Projekt wykonawczy mostu został sporządzony przez biuro inżynieryjne Fernandez Casado.
Sztywność na zginanie belki zespolonej typu stal-beton nie została w literaturze przedmiotu dostatecznie przedyskutowana. Stosując teorię translacji osi zerowych odkształceń elementów składowych belki, przedstawiono dwa możliwe warianty sztywności na zginanie. Analiza na poziomie odkształceń umożliwia zastosowanie wyników tak w zakresie sprężystym, jak i plastycznym. W artykule dokonano także przeglądu...
W Małkini Górnej, 80 km na północny wschód od Warszawy, istnieje do dzisiaj unikalny kolejowo-drogowy most kratownicowy przez rzekę Bug o długości 348 m (fot. 4). Kiedyś jeździły po nim na zmianę pociągi (jeden tor) i samochody. Był to jedyny taki obiekt w Polsce.
Realizowana na Dolnym Śląsku budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 stanowi obecnie jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Niniejszy artykuł dotyczy zadania II A.
Zgodnie z zapisami art. 5 Ustawy Prawo budowlane obiekt budowlany należy projektować i budować zgodnie z zasadami wiedzy technicznej. Natomiast w podręcznikach, artykułach i konferencyjnych dyskusjach często pojawia się określenie "sztuka techniczna", traktowane jako synonim wiedzy technicznej. To nie są pojęcia tożsame.
Udana pod względem krajobrazowym, użytkowym i organizacyjnym przebudowa mostu nad rzeką Koszarawą to przykład harmonijnego współdziałania władz samorządowych i prywatnej firmy w rozwiązywaniu lokalnych problemów komunikacyjnych.
Korozja stali zbrojeniowej przęseł mostowych, będąca poważnym problemem finansowym (a potencjalnie również problemem bezpieczeństwa), jest znacznie przyspieszana przez pękanie betonu oraz stosowanie żrących środków chemicznych do odmrażania - głównie chlorku sodu i chlorku wapnia.
Zadaniem artykułu jest przedstawienie zagadnień związanych z prefabrykacją w szerokim tego słowa rozumieniu w systemach odwodnień mostowych, stosowanych zgodnie z obowiązującymi w Polsce wytycznymi.
W niniejszej pracy zaprezentowano systemy monitoringu trzech obiektów mostowych. Jeden z przedstawionych systemów dotyczy obiektu monitorowanego non stop, 24 godziny na dobę, nieprzerwanie od kilku lat, podczas gdy dwa pozostałe dotyczą badań obiektów prowadzonych w pewnych reprezentatywnych przedziałach czasowych.
14 października 2010 r. w toruńskim Ratuszu Staromiejskim została podpisana umowa z Generalnym Wykonawcą na realizację inwestycji, jaką jest budowany w tym mieście most. Zakończenie budowy nowej przeprawy zaplanowano na drugą połowę 2013 r. O przebiegu prac i szczegółach technicznych z Andrzejem Żyderem, kierownikiem kontraktu, rozmawia Maria Rogalska.
Długo oczekiwana przez mieszkańców regionu Powiśla budowa nowego mostu przez Wisłę koło Kwidzyna rozpoczęła się w 2010 r. i ma być ukończona w 2012 r. Jest to powrót do idei połączenia obu brzegów Wisły w tym rejonie, gdyż ponadkilometrowy most drogowo-kolejowy istniał już w 1909 r. (w Opaleniu). Został on zdemontowany w latach 1927-1929, a jego przęsła posłużyły do budowy w 1934 r. istniejących do...
W celu określenia odkształceń konstrukcji wywołanych sprężeniem oraz obciążeniami grawitacyjnymi, a na tej podstawie opracowania wstępnego obniżenia wykonawczego ustroju w stosunku do położenia docelowego, konieczne jest trafne oszacowanie strzałki ugięcia lub wygięcia konstrukcji. Stosowane w praktyce metody obliczeń teoretycznego odkształcenia natychmiastowego i opóźnionego konstrukcji niejednokrotnie...
Artykuł stanowi kontynuację cyklu poświęconego technologii współczesnych żelbetowych wbijanych pali prefabrykowanych, zapoczątkowanego tekstem zamieszczonym w „Mostach” nr 4/2009. Projektowanie, dóbr materiałów, produkcja oraz kontrola procesu produkcji prefabrykowanych pali żelbetowych opierają się na wytycznych zawartych w aktualnych normach i obowiązujących rozporządzeniach, np. (3).
W ramach zadania "Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, część 2" jest realizowany wiadukt WA-22A'. Jest to estakada o łącznej długości około 1600 m, która wznosić się będzie nad polami irygacyjnymi, linią kolejową nr 271, ulicami Pełczyńską i Wrzosową.
Budowana przez konsorcjum firm Bilfinger Berger Budownictwo S.A. (lider) i Wakoz Sp. z o.o. (partner) Południowa Obwodnica Gdańska (POG), jest największą inwestycją drogową regionu i jedną z ważniejszych inwestycji w kraju. Kontrakt - o planowanej wartości 1,13 mld zł - ma się zakończyć w maju 2012 r.