W niniejszym artykule opisano proces rozpływu zanieczyszczeń metalicznych pochodzących z mechanicznego (tribologicznego) zużycia części zużycia w silniku spalinowym. Rozpływ zanieczyszczeń między układ olejenia i układ wydechowy ma charakter nieliniowy. Silna nieliniowość występuje w stanach nieustalonych pracy silnika. W dłuższym okresie czasu pracy silnika proporcje podziału zanieczyszczeń między olej, filtr oleju i spaliny stabilizują się. Znajomość procesu rozpływu zanieczyszczeń w silniku pozwoli na usprawnienie badań zużycia mechanicznego części silnika oraz badań procesu filtracji oleju w silniku.
The present report describes distribution of metallic impurities coming from mechanical wear of parts in the combustion engine. Distribution of impurities between lubricating system end exhaust system is of non-linear character. High non linearity appears in not fixed conditions of the engine. In the longer time interval of engine operation the distribution proportions between oil, oil filter and exhaust gases stabilise. The knowledge about impurities distribution process in the engine enables improving the tests of engine parts mechanical wear and the tests of oil filtration process in the engine.