Zeszyty Naukowe. Mechanika / Politechnika Opolska
Przedmiotem opracowania jest analiza wpływu częstości zmiany prędkości na energochłonność ruchu i zużycie paliwa przez samochód poruszający się według złożonego profilu prędkości. Wyprowadzono równania opisujące związki między parametrami energetycznymi ruchu a liczbą modułów elementarnych składających się na jeden cykl jezdny. Na podstawie dyskusji tych równań oraz interpretacji wykresów, sporządzonych...
Przedmiotem badań jest przykładowa chłodnica samochodowa typu rurkowo-płytkowego. Dla powtarzalnego elementu takiej chłodnicy opracowano numeryczny, różnicowy model matematyczny służący do wyznacznia zastępczego współczynnika przenikania ciepła. Model ten umożliwił wykonanie wielowariantowych obliczeń termodynamicznych dla różnych wartości parametrów charakterystycznych chłodnicy.
W oparciu o przeprowadzoną analizę teoretyczną wykazano, że bezpośrednie sterowanie uchyleniem przepustnicy przez kierowcę i ograniczenie zakresu działania automatu napędowego wyłącznie do wyboru przełożenia układu przeniesienia napędu, jest bardzo korzystne. W rezultacie prowadzi bowiem do niejednoznaczności polegającej na odmiennym przebiegu sterowania oszczędnego i dynamicznego. Zaproponowana nowa...
W opracowaniu przdstawiono wyniki badań zakresu i charaktreu zmienności wybranyvch parametrów pracy silnika samochodu poruszającego się w ruchu miejskim. Ze względu na cykliczny charakter pracy silnika zaproponowano wprowadzenie nowych wskaźników przedstawiajacych zakres zmian wybranej wielkości przypadającej na jeden cykl pracy silniak. Uzyskane wyniki mogą stanowić podstawę do podjęcia badań metodą...