Artykuł przedstawia wyniki przeprowadzonego przez autora badania na temat rozumienia wartości przez uczniów i ich nauczycieli. Zadaniem respondentów było określenie za pomocą skali obejmującej kontinuum między opcją pragmatyczno-egocentryczną a opcją aksjologiczno-obiektywistyczną sensu takich pojęć, jak „prawda”, „mądrość”, „sprawiedliwość” i „altruizm”. Ponadto starano się empirycznie sprawdzić, jaki wpływ wywarli, zdaniem uczniów, nauczyciele na ich rozumienie wartości. Na podstawie badania można skonstatować istotne przesunięcie pojmowania wartości przez uczniów w kierunku pragmatyczno-egocentrycznym w stosunku do odpowiedzi udzielonych przez nauczycieli. Odnośnie do drugiej kwestii, zdaniem młodzieży, nauczyciele mają minimalny wpływ na wartości, jakimi kierują się uczniowie.
The author conducted research concerning the link between understanding values by teachers and their pupils. 142 pupils of the third class of the junior secondary school (gimnazjum) and 29 of their teachers were examined. The task for respondents was to determine how they understand: truth, wisdom, justice and altruism on a scale which went from pragmatic-egocentric option to axiological-objectivist option. Additionally, pupils expressed how they perceive their teachers’ influence on the way they understand values. The research reveals pupils’ significant tendency to understand values in a more pragmatic-egocentric way than their teachers do. According to young people`s opinion teachers have very little influence on the way they understand values, nonetheless the relations the author discovered indicate that the influence is more significant.