Cel: w artykule wskazano i omówiono wybrane problemy religijne w kontekście postępujących procesów mediatyzacji w erze globalizacji, tj. eliminację sacrum ze sfery indywidualnej i społecznej, podważenie korespondencyjnej definicji prawdy jako podstawy w wyjaśnianiu doktrynalnych kwestii religii, zmianę rozumienia kluczowych determinantów życia religijnego. Podjęto również refleksję nad wpływem nowego kontekstu neoglobalizacji na dalszy proces mediatyzacji religii, wskazując możliwe kierunki zachodzących zmian. Metodologia: w pracy posłużono się metodą analizy, metodą krytyki piśmiennictwa i metodą przeglądu literatury. Wyniki i wnioski: procesy globalizacji i neoglobalizacji są katalizatorem przemian w obszarze życia religijnego, które traci swój wspólnotowy charakter na rzecz jednostkowego, zindywidualizowanego odniesienia do Boga, w znaczącej mierze dzięki kulturze postmodernizmu i postprawdy. Media, będąc częścią profanum i spełniając swoje funkcje w epoce globalizacji i neoglobalizacji, odgrywają istotną rolę w prezentowaniu opinii publicznej własnej interpretacji rozumienia doktrynalnych podstaw religii oraz determinantów życia religijnego. Epoka neoglobalizacji przynosi stopniowe przeorientowanie procesów kulturowych w stronę respektowania praw człowieka i dowartościowania państw narodowych, co otwiera możliwość zacieśnienia wzajemnych odniesień państwa i religii, np. rezygnacji z zasady autonomii państwa i kościoła/związku wyznaniowego na rzecz przyjęcia modelu państwa teokratycznego lub instrumentalizacji spraw wiary bądź jej eliminacji ze sfery publicznej. Wartość poznawcza: publikacja systematyzuje wyniki badań w obszarze mediatyzacji religii w kontekście procesów globalizacji. Wskazano możliwe kierunku zmian w procesie mediatyzacji doktrynalnych podstaw religii oraz determinantów życia religijnego w epoce neoglobalizacji. Uwzględniono myśl badawczą m.in. takich przedstawicieli nauk społecznych jak N. González Gaitano, D. Guzek, A. Hepp, S. Hjarvard, S. Hoover, S. Livingstone, M. Lövheim, K. Lundby, B. Meyer, W. Schulz, K. Stępniak.
Scientific objective: The paper indicates and discusses selected religious problems in the context of ongoing mediatization processes in the era of globalization, i.e., the elimination of sacrum from the individual and social sphere, questioning the correspondence definition of truth as the basis for explaining the doctrinal issues of religion, changing the understanding of key determinants of religious life. Reflection was also undertaken on the impact of the new context of neo-globalization on the further process of mediatization of religion, indicating possible directions of changes taking place. Research methods: The study uses the method of analysis, the method of literary criticism, and the method of literature review. Results and conclusions: The processes of globalization and neo-globalization are a catalyst for changes in the area of religious life, which loses its communal character in favor of an individualized reference to God, largely due to the culture of postmodernism and post-truth. The media, being part of profanum and fulfilling their functions in the era of globalization and neo-globalization, play an important role in presenting to the public opinion their own interpretation of the understanding of the doctrinal foundations of religion and the determinants of religious life. The era of neo-globalization brings a gradual reorientation of cultural processes towards respecting human rights and valuing nation-states, which opens up the possibility of tightening mutual relations between the state and religion, e.g., abandoning the principle of autonomy of the state and church/religious association in favor of adopting the model of a theocratic state or instrumentalization of matters of faith or its elimination from the public sphere. Originality and cognitive value: The paper systematizes the results of research in the field of mediatization of religion in the context of globalization processes. The study indicates possible directions of changes in the process of mediatization of the doctrinal foundations of religion and the determinants of religious life in the era of neo-globalization. The research idea of, e.g., such representatives of social sciences as N. González Gaitano, D. Guzek, A. Hepp, S. Hjarvard, S. Hoover, S. Livingstone, M. Lövheim, K. Lundby, B. Meyer, W. Schulz, and K. Stępniak, was taken into account.