Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia
Wartości nabywane w procesie socjalizacji podlegają modyfikacjom na przestrzeni życia człowieka. Szczególnie istotne znaczenie w kształtowaniu wartości i ich systemu ma rodzina, a także szeroko rozumiane otoczenie społeczne jednostki. W sytuacji migrantów zmiana środowiska społecznego wiąże się z doświadczeniem różnic kulturowych, nowych norm obyczajowych i prawnych, co może w istotny sposób modyfikować...
Niniejszy artykuł przedstawia wstępne wyniki badań, które na podstawie opinii studentów I i II stopnia kierunku pedagogika Uniwersytetu Rzeszowskiego i Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu (Czechy) pozwoliły określić pożądane cechy nauczyciela akademickiego na kierunkach pedagogicznych obu uczelni. Wyniki diagnozy mają charakter rozeznania badawczego i są częścią szerszych badań komparatystycznych,...
In this study, the author draws attention to some of the dysfunctions inherent both in education regarding social work, and in the form of postgraduate education and training courses. Dysfunctions are already a social fact; they have emerged as a result of excessive tendencies of the Ministry of Labour and Social Policy to unify and standardize the process of education and as a result of the excessive...
Changes in higher education aim at making it more practical. More stringent requirements in the labour market, intense competition and time pressure are not conducive for training new employees so that they can effectively perform their professional tasks. The expectations of the modern labour market are such that the employees should display up-to-date knowledge and good as a part of higher education...
The National Qualifications Framework introduced as a part of the higher education reform in 2011 imposed on HEIs an obligation to commence works on study programmes. An important change was remodelling study programmes with paying special attention to knowledge, skills and competences. These works were closely related with the development of graduate’s profile, whichprovided for the new philosophy...
Tekst artykułu koncentruje się na ukazaniu specyfiki karier zawodowych Polaków, będącychefektem procesów globalizacji i przemian kulturowych, a także transformacji ustrojowo-gospodarczych,dla których cezurę czasową stanowił rok 1989. W artykule selektywnie zanalizowano realiaspołeczno-kulturowe definiujące perspektywę personalnego postrzegania rzeczywistości rynkowej.Wskazano na zróżnicowane (dotąd...
Kariera dotyczy nie tylko życia zawodowego, ale też rozwoju osobistego, stylu życia, podejmowania aktywności, osiągania celów – obejmuje całe życie człowieka w wielu jego wymiarach, które się przenikają i wzajemnie na siebie oddziałują. Dlatego można wnioskować, że w procesie kariery obecne są wartości, które stanowią podstawę realizowania kariery oraz są efektem jej rozwoju.Artykuł prezentuje zagadnienia...
Tadeusz W. Nowacki, the creator of pedagogical work, noticed in his scientific conception the problem of supplementing education and occupational improvement, so he created a new seventh research area in his scientific sub-discipline. He acknowledged that these processes are a decisive part of the personality development program, which lasts an entire life and aims to achieve occupationalmastery,...
Standaryzacja kształcenia ma długą historię i bogatą literaturę. W ostatnich dekadach XX wieku zajęto się szerzej standaryzacją na potrzeby edukacji zawodowej. Z kolei w pierwszej i drugiej dekadzie XXI wieku, w związku z wprowadzeniem przez Unię Europejską Europejskich Ram Kwalifikacji, szczególnie w odniesieniu do szkolnictwa wyższego, problemowi standaryzacji kształcenia uniwersyteckiego zaczęto...
Celem badań było określenie poziomu motywacji osiągnięć edukacyjno-zawodowych osób podejmujących kształcenie na podyplomowych studiach menedżerskich (Skala do Badania Poziomu Motywacji Osiągnięć autorstwa M. Widerszal-Bazyl). Wśród badanych najwyższy poziom motywacji osiągnięć uzyskiwały kobiety zajmujące stanowiska kierownicze w wieku od 36 do 47 lat. Natomiast najniższe wartości wskaźników stwierdzono...
Współczesny świat stwarza nieograniczone możliwości osiągania sukcesów w wybranej przez siebie dziedzinie. Postęp technologiczny, w tym Internet, zapoczątkował nową erę komunikacji międzyludzkiej. Świat jako globalna wioska stał się już nie marzeniem człowieka, lecz jego rzeczywistą codziennością. W świecie tym jednym z najważniejszych elementów funkcjonowania człowieka jest wykorzystanie czasu....
Celem opracowania jest poszukiwanie przyczyn trudności polskich pedagogów związanych z badaniami podstawowych problemów współczesności. Zwracam uwagę na problemy w interpretacji misji i wizji współczesnej pedagogiki, w tym także na stosowaną metodologię badań. Kwestie te mają związek z niejednoznacznością stanowisk w sprawie przyjmowanych metazałożeń, w tym prymatu człowieka nad edukacją. Brakuje...
There is a lot of discussions around the process of professional education for socio-educational activity answering new challenges of training competencies of social work professionals. Academicdiscourses are related not only with the concept of professionalization, but also are focused on such kind of training, which is adequate to accepted standards and individual as well as social expectations...
Nawiązując do „filozofii podmiotu”, szczególnie zaś do założeń propagowanych przez personalizm, autor artykułu akcentuje fakt, iż każdy człowiek, nawet ten najciężej doświadczony niepełną sprawnością swojego ciała i/lub psychiki, ma – jak podkreślał Jan Paweł II – „wyjątkową godność i szczególną wartość od początku swego istnienia aż po naturalną śmierć”. Doświadczanie owej wrodzonej, nienaruszalnej...
.
Tekst rozpoczyna omówienie głównych założeń współczesnych koncepcji wychowania ukierunkowanych na rozwój u wychowanka kompetencji umożliwiających mu samorealizację. Analiza celów, funkcji i form oddziaływań wychowawczych, prowadzonych zgodnie ze współczesnymi teoriami rozwoju człowieka w biegu życia, została odniesiona do specyfiki funkcjonowania dziecka z dysfunkcją wzroku. Przedstawiono podstawowe...
Fenomen samowychowania jest ciągle rzadko podejmowanym przedmiotem rozważań w naukach o wychowaniu. Samowychowanie jest procesem polegającym na skierowaniu aktywności jednostki na siebie, na własny rozwój. Aktywność samowychowawcza jest świadomym kierowaniem sobą, własnym rozwojem, doskonaleniem się. Samowychowanie jest procesem możliwym do realizacji w życiu osób z niepełnosprawnością, chociaż w...
Autorehabilitacja ujęta jest jako proces twórczy wobec samego siebie, którego sprawcą i odbiorcą jest ta sama osoba. Jest to działanie o charakterze kompensacyjnym, wymagające aktywnej postawy osoby z niepełnosprawnością wobec siebie samej. Zdolność do autorehabilitacji posiadają te osoby, których aktywność własna w dzieciństwie była podtrzymywana poprzez wychowanie rehabilitujące na poziomie stale...
Choroba terminalna stanowi czynnik dekonstruujący rozwój człowieka. Nie oznacza to jednak, że zniekształcona zostanie jego osobowość. Założenie, że chory człowiek może być aktywnym podmiotem samowychowania, odwołuje się do aksjologicznych podstaw życia człowieka i jego rozwoju. Nawiązuje również do zdolności człowieka do przekraczania własnych ograniczeń. Samowychowanie realizowane w kontekście tanatycznym...
Działania człowieka mające wywołać zmiany w osobowości dziecka, a także całokształt wpływów i oddziaływań środowiska społecznego, które kształtują jego rozwój i przygotowują do życia w społeczeństwie, możemy nazwać wychowaniem. Jeżeli proces ten przyjmuje postać kompleksowych oddziaływań i ma na celu usprawnienie osoby niepełnosprawnej do możliwie najwyższego poziomu, możemy mówić o wychowaniu rehabilitującym...