The article focuses on some problems connected with didactics of translation and particularly of translation of languages for special purposes. The didactics of translation that deals with such a type of texts must take into consideration not only the development of students’ linguistic competence but also their cultural competence thanks to which they can compare one language and one reality with another one. The problems mentioned in the article are mostly related to the current university curriculum and difficulties which the teachers face if they search for some possibilities of self-training. At the moment it is impossible to solve definitely these problems but the author will concentrate on that issue in her future research.
Artykuł dotyczy problemów związanych z dydaktyką przekładu, a w szczególności z przekładem tekstów specjalistycznych. Osoby uczące przekładu tego typu tekstów muszą brać pod uwagę rozwijanie nie tylko kompetencji językowej uczniów, lecz także ich kompetencji ogólnej (kulturowej), pozwalającej na zrozumienie tekstu oryginalnego i oddanie jego znaczenia w języku docelowym. Problemy, o których mowa w artykule, to brak wystarczającej liczby godzin przedmiotu do dyspozycji wykładowcy, brak materiałów oraz szkoleń dla uczących itd. Obecnie niemożliwe jest zaproponowanie gotowych rozwiązań. Ich poszukiwanie będzie tematem dalszych badań autorki.