The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja badań dotyczących korelatów neuronalnych leżących u podstaw percepcji emocji generowanych przez muzykę. Terapia muzyczna jest z powodzeniem wykorzystywana w rehabilitacji pacjentów z autyzmem, afazją, zaburzeniami zachowania i emocji, depresją, chorobą Parkinsona, lecz mechanizmy warunkujące jej skuteczność do niedawna nie były dobrze poznane. Rozwój technik...
W artykule podjęto temat wymowy grzbietowej, prezentując go w świetle istniejącego stanu badań z zakresu logopedii, fonetyki i fonologii, jak również przedstawiając wyniki badań własnych. Eksperyment przeprowadzono z wykorzystaniem artykulografu AG500 – urządzenia rejestrującego i wizualizującego pracę ruchomych narządów mowy. Udało się w sposób dokładny i obiektywny zilustrować dynamikę pracy warg,...
Logopedia była traktowana w Bułgarii przez ostatnie 60 lat jako specjalność pedagogiczna, dopiero od 2008 roku uznawana jest jako zawód związany ze zdrowiem o charakterze paramedycznym. EBP (evidence-based practice) to praktyka oparta na dowodach, w obecnym rozumieniu praktyka oparta na dostępnych badaniach naukowych, oznacza zintegrowanie fachowej wiedzy klinicznej z wynikami najnowszych badań klinicznych...
Artykuł zawiera opis przypadku jedenastoletniej uczennicy z giełkotem, skonstruowany według schematu standardu postępowania logopedycznego w przypadku diagnozy i terapii zaburzeń płynności mówienia. Metoda studium przypadku ma charakter analityczny i bazuje na mechanizmie wszechstronnego porównywania poszczególnych danych pacjentki. Z uwagi na rozliczne powiązania jąkania i giełkotu, w sposób szczegółowy...
Celem artykułu jest prezentacja nowej techniki diagnozowania zaburzeń w sferze grafomotoryki opracowanej w ramach projektu badawczego „Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil sprawności grafomotorycznych jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7–13 lat. Rozwój grafomotoryki – ryzyko dysgrafii” (projekt nr N N 106 1885 33 MNiSW; kierownik projektu – dr U. Mirecka, główni wykonawcy – prof. dr hab...
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie procesu zapamiętywania i odtwarzania informacji w aspekcie słuchowej pamięci tekstu. Zaprezentowano w nim badania obejmujące grupę dzieci z ADHD, grupę dzieci i młodzieży ze schizofrenią oraz grupę kontrolną (dzieci w normie rozwojowej). W oparciu o literaturę przedmiotu oraz dane eksperymentalne wskazuje się na charakterystykę słuchowej pamięci tekstu w poszczególnych...
Znaczna część dzieci z zaburzeniami mowy uzyskuje dziś przygotowanie wczesnoszkolne oraz pomoc logopedyczną w różnorodnych instytucjach, a szybkość ich integracji środowiskowej zależy nie tylko od właściwej diagnozy i formy zaburzeń, ale też od grupy czynników uwzględniających rozwój osobowościowy, intelektualny i psychofizyczny dziecka, intensywność oraz adekwatność czynności korekcyjnych w wieku...
Przygotowane opracowanie przedstawia logopedyczne podstawy diagnozy i terapii osób z zaburzeniami połykania. Uwzględnianie w diagnozie logopedycznej połykania jest konieczne, gdyż jest to jedna z istotnych niewerbalnych czynności kompleksu ustno- -twarzowego, która ma znaczenie dla rozwoju narządu żucia i artykulacji. Przygotowane opracowanie obejmuje zaburzenia związane z ustną fazą połykania w aspekcie...
W artykule poruszona jest problematyka sposobów nabywania wyrazów pochodnych przez dzieci głęboko niesłyszące – niedosłyszące (korzystające ze zmysłu słuchu) i głuche (niekorzystające ze zmysłu słuchu). Umiejętności niesłyszących gimnazjalistów zestawione są z umiejętnościami słyszących uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej. Sposoby, na jakie dzieci radzą sobie z rozpoznawaniem znaczeń formacji...
Genetic influence and mutual genetic relationship for adult self-reported childhood speech-language disorders, stuttering, and cluttering were studied. Using nationwide questionnaire answers from 34,944 adult Danish twins, a multivariate biometric analysis based on the liability-threshold model was performed in order to estimate heritability of the traits and genetic correlation between them. The...
Określenie dysleksji w rosyjskojęzycznej literaturze uwzględnia determinowanie rozwoju psychicznego i jego systemowość, rozpatruje pisanie jako kodowanie mowy w oparciu o zasady fonetyczno-fonematyczne i morfologiczne. Dlatego też w piśmie nie mogą nie być odzwierciedlone odstępstwa w rozwoju mowy, której jednostki oraz zasady łączenia koduje czytanie i pisanie. Rosyjska szkoła badawcza zaburzeń pisma...
Artykuł omawia zagadnienie celowości podejmowania wczesnych działań logopedycznych w świetle założeń dwóch koncepcji neuropsychologicznych: teorii selekcji grup neuronowych (TNGS) Geralda Maurice’a Edelmana oraz teorii neuronów lustrzanych Joachima Bauera. Pierwsze z ujęć tłumaczy, jak wczesne nieprawidłowości rozwojowe utrudniają tworzenie się repertuarów neuronowych: pierwotnego (na drodze selekcji)...
W artykule podjęty został problem oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z dyzartrią w diagnozie klinicznej i w badaniach eksperymentalnych. Egzemplifikację stanowią badania własne autorki, prowadzone w grupie 36 dzieci w wieku 6–15 lat, u których stwierdzone zostały różne postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego (mpd.); grupa badawcza złożona jest z dwu równolicznych podgrup: 1) dzieci, u...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.