Logopedia
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja badań dotyczących korelatów neuronalnych leżących u podstaw percepcji emocji generowanych przez muzykę. Terapia muzyczna jest z powodzeniem wykorzystywana w rehabilitacji pacjentów z autyzmem, afazją, zaburzeniami zachowania i emocji, depresją, chorobą Parkinsona, lecz mechanizmy warunkujące jej skuteczność do niedawna nie były dobrze poznane. Rozwój technik...
W artykule podjęto temat wymowy grzbietowej, prezentując go w świetle istniejącego stanu badań z zakresu logopedii, fonetyki i fonologii, jak również przedstawiając wyniki badań własnych. Eksperyment przeprowadzono z wykorzystaniem artykulografu AG500 – urządzenia rejestrującego i wizualizującego pracę ruchomych narządów mowy. Udało się w sposób dokładny i obiektywny zilustrować dynamikę pracy warg,...
Logopedia była traktowana w Bułgarii przez ostatnie 60 lat jako specjalność pedagogiczna, dopiero od 2008 roku uznawana jest jako zawód związany ze zdrowiem o charakterze paramedycznym. EBP (evidence-based practice) to praktyka oparta na dowodach, w obecnym rozumieniu praktyka oparta na dostępnych badaniach naukowych, oznacza zintegrowanie fachowej wiedzy klinicznej z wynikami najnowszych badań klinicznych...
Artykuł zawiera opis przypadku jedenastoletniej uczennicy z giełkotem, skonstruowany według schematu standardu postępowania logopedycznego w przypadku diagnozy i terapii zaburzeń płynności mówienia. Metoda studium przypadku ma charakter analityczny i bazuje na mechanizmie wszechstronnego porównywania poszczególnych danych pacjentki. Z uwagi na rozliczne powiązania jąkania i giełkotu, w sposób szczegółowy...
Celem artykułu jest prezentacja nowej techniki diagnozowania zaburzeń w sferze grafomotoryki opracowanej w ramach projektu badawczego „Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil sprawności grafomotorycznych jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7–13 lat. Rozwój grafomotoryki – ryzyko dysgrafii” (projekt nr N N 106 1885 33 MNiSW; kierownik projektu – dr U. Mirecka, główni wykonawcy – prof. dr hab...
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie procesu zapamiętywania i odtwarzania informacji w aspekcie słuchowej pamięci tekstu. Zaprezentowano w nim badania obejmujące grupę dzieci z ADHD, grupę dzieci i młodzieży ze schizofrenią oraz grupę kontrolną (dzieci w normie rozwojowej). W oparciu o literaturę przedmiotu oraz dane eksperymentalne wskazuje się na charakterystykę słuchowej pamięci tekstu w poszczególnych...
Znaczna część dzieci z zaburzeniami mowy uzyskuje dziś przygotowanie wczesnoszkolne oraz pomoc logopedyczną w różnorodnych instytucjach, a szybkość ich integracji środowiskowej zależy nie tylko od właściwej diagnozy i formy zaburzeń, ale też od grupy czynników uwzględniających rozwój osobowościowy, intelektualny i psychofizyczny dziecka, intensywność oraz adekwatność czynności korekcyjnych w wieku...
Przygotowane opracowanie przedstawia logopedyczne podstawy diagnozy i terapii osób z zaburzeniami połykania. Uwzględnianie w diagnozie logopedycznej połykania jest konieczne, gdyż jest to jedna z istotnych niewerbalnych czynności kompleksu ustno- -twarzowego, która ma znaczenie dla rozwoju narządu żucia i artykulacji. Przygotowane opracowanie obejmuje zaburzenia związane z ustną fazą połykania w aspekcie...
W artykule poruszona jest problematyka sposobów nabywania wyrazów pochodnych przez dzieci głęboko niesłyszące – niedosłyszące (korzystające ze zmysłu słuchu) i głuche (niekorzystające ze zmysłu słuchu). Umiejętności niesłyszących gimnazjalistów zestawione są z umiejętnościami słyszących uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej. Sposoby, na jakie dzieci radzą sobie z rozpoznawaniem znaczeń formacji...
Genetic influence and mutual genetic relationship for adult self-reported childhood speech-language disorders, stuttering, and cluttering were studied. Using nationwide questionnaire answers from 34,944 adult Danish twins, a multivariate biometric analysis based on the liability-threshold model was performed in order to estimate heritability of the traits and genetic correlation between them. The...
Określenie dysleksji w rosyjskojęzycznej literaturze uwzględnia determinowanie rozwoju psychicznego i jego systemowość, rozpatruje pisanie jako kodowanie mowy w oparciu o zasady fonetyczno-fonematyczne i morfologiczne. Dlatego też w piśmie nie mogą nie być odzwierciedlone odstępstwa w rozwoju mowy, której jednostki oraz zasady łączenia koduje czytanie i pisanie. Rosyjska szkoła badawcza zaburzeń pisma...
Artykuł omawia zagadnienie celowości podejmowania wczesnych działań logopedycznych w świetle założeń dwóch koncepcji neuropsychologicznych: teorii selekcji grup neuronowych (TNGS) Geralda Maurice’a Edelmana oraz teorii neuronów lustrzanych Joachima Bauera. Pierwsze z ujęć tłumaczy, jak wczesne nieprawidłowości rozwojowe utrudniają tworzenie się repertuarów neuronowych: pierwotnego (na drodze selekcji)...
W artykule podjęty został problem oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z dyzartrią w diagnozie klinicznej i w badaniach eksperymentalnych. Egzemplifikację stanowią badania własne autorki, prowadzone w grupie 36 dzieci w wieku 6–15 lat, u których stwierdzone zostały różne postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego (mpd.); grupa badawcza złożona jest z dwu równolicznych podgrup: 1) dzieci, u...